سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تو را من چشم در راهم...

صفحه خانگی پارسی یار درباره

حمله به سایت «رویداد»

    نظر

 

خبرنامه رویداد» پایگاه اطلاع رسانی وابسته به جبهه مشارکت ایران اسلامی با حمله اینترنتی(هک) به مدت 3 روز است که از چرخه اطلاع رسانی بازمانده است.

به گزارش بخش خبر سایت اخبار فن آوری اطلاعات ایران، به نقل از مدیر فنی سایت رویداد، در بحبوحه انتشار اخبار حساس مربوط به تحصن نمایندگان و حاشیه جریان برگزاری انتخابات مجلس هفتم و تحولات و اقدامات اصلاح طلبان برای حفاظت از حقوق اساسی ملت و لزوم اطلاع رسانی به موقع و سریع از سوی مراکز خبری و پایگاه های اینترنتی در این خصوص، ستاد ضداصلاحات با استفاده از ترفندی جدید علاوه بر حکایت فیلترینگ و گزینش سایتهای سیاسی-خبری محافل اصلاح طلب، ترفند تازه ای را گریبانگیر سایتهای اصلاح طلب در محیط شبکه اینترنت کرده است.

این مسئول سایت رویداد ماجرا را به این شکل توضیح می دهد: بازدیدکنندگان سایت رویداد در دو روز پیش پس از درج آدرس سایت با هیچ صفحه ای در اینترنت روبرو نشدند. دست اندرکاران رویداد، ابتدا فکر می کردند که این سایت نیز فیلتر شده و در صدد اقداماتی برآمدند تا این مشکل مرتفع گردد، اما تلاش برای عبور از فیلترها حکایت از داستان دیگری داشت. میزبان و سرویس دهنده مرکزی سایت غیرفعال شده بود، سایر سایتهای قرار گرفته بر روی این میزبان اینترنتی فعال بودند.

مدیر فنی رویداد با ادامه با اشاره به پهنای باند برای استفاده از هر سایت بر روی سرویس دهنده های مرکزی سایت ها ادامه داد: از آنجا که این سرویس دهنده ها، میزبان سایتهای متعددی هستند، بدیهی است که منابع خود را به میزان مورد توافق با گردانندگان سایتها، بین آنها تقسیم کنند. یکی از مهمترین منابع مورد استفاده، پهنای باند شبکه است. اما آنچه برای رویداد اتفاق افتاده، این مساله است که پهنای باند تخصیص داده شده به آن دچار حالت «سرریز» شده است. البته سرریز پهنای باند، دلایل متعددی می تواند داشته باشد. مثلا هرچه مراجعه کننده به سایتها بیشتر باشد، پهنای باند بیشتری مورد نیاز است. گزارشهای سرویس دهنده اینترنتی ما، حاکی از آن بود که در چند روز گذشته بیش از 2.000.000 بار با سایت ارتباط برقرار شده است.

وی در ادامه گفت: در این مرحله سئوالی که برای گردانندگان خبرنامه ییش آمد این مسئله بود که "چنین حجم بیننده، چگونه ناگهان به سمت سایت سرازیر شده است؟" پاسخ به این سئوال پس از مدتی برای گردانندگان رویداد روشن گردید و آن اینکه ظاهراً سایت از جانب عمل کننده های هوشمند اینترنتی که نرم افزارهایی توزیع شده هستند، مورد حمله - جهت بالابردن درخواست بازدیدکننده- قرار گرفته است که در نتیجه آن میزبان دچار اتلاف توان و نهایتاً مجبور به غیرفعال کردن سایت می شود.

این مسئول فنی سایت در توضیح این نوع حمله به سایت توضیح داد که: این عمل کننده های اینترنتی، در زمانی کمتر از ثانیه، هزاران درخواست «مجازی» و «غیرواقعی» مشاهده را به صورت متوالی ارسال کرده و آن را رها می کنند و با افزایش دادن حجم بازدید به نسبت ظرفیت سایت، موجب از کار افتادن آن می شوند.

مدیر فنی رویداد در ادامه با اشاره به سوابق محافظه کاران در فیلترینگ سایت های اصلاح طلب مانند «امروز» گفت: این روش از جانب همان جریانی که برخورد با سایتهای سیاسی را در دستور کار خود دارد، مورد استفاده قرار گرفته است، و به این طریق می خواهد هزینه از کارافتادن سایتها را به میزبانها تحمیل کند، بدون اینکه رسوایی فیلترینگ را برای خود به همراه داشته باشد.

در پایان مدیر فنی پایگاه اطلاع رسانی رویداد ابراز امیدواری کرد: مسئولان سایت در تلاشند تا با استفاده از سیستمهای امنیتی هوشمند که مختص مقاومت در برابر چنین حملاتی طراحی شده اند، این روش را خنثی خواهد کرد و مورد پیگیری گردانندگان رویداد است و امیدواریم تا چند روز آینده، این مهم امکان پذیر شود.